Fundament is gelegd

De basis voor Ouderpeilpunt is gelegd binnen iHUB. iHUB zet ervaringsdeskundigheid van ouders en jeugdigen centraal en investeert vanaf 2016 in een stevig fundament als het gaat om het vergroten van zelfredzaamheid van ouders. Ervaringsdeskundigen binnen iHUB hebben een stem, invloed en hun mening wordt serieus genomen.

Door verschillende activiteiten als het expertpanel, de Shared Decision Day, het ontwikkelen van de wegwijzer, een kennisbank vol blogs, diverse e-books, de denktank, het opzetten van een online community en het trainen van ervaringsdeskundige ouders is een omgeving neergezet waarin ouders zich thuis voelen.

Uit onderzoek van iHUB & Hogeschool Inholland naar diverse activiteiten van het iHUB ontwikkelplein - de voorloper van Ouderpeilpunt-  is gebleken dat het empoweren van ouders in het jeugdzorg systeem onmisbaar is, waar tot nu toe vooral de zorg is gericht op het kind en minder op de ouders. Ouderpeilpunt kan hier een grote bijdrage aan leveren.

Ouders in de kern

Het vertrekpunt bij Ouderpeilpunt is positief: wij geloven dat iedere ouder het beste wil voor zijn kind. Iedere ouder verdient een plek waar er geluisterd wordt zonder oordeel. Waar er begrip is voor wat een ouder meemaakt. En waar ouders erkenning en waardering krijgen voor hun keuzes. Door het delen van ervaringen merken ouders hoe krachtig en waardevol ze eigenlijk zijn. Daarmee groeit het zelfvertrouwen. We geloven in onafhankelijkheid omdat ouders op hun eigen manier hun eigen weg bewandelen. Door ouders de weg te wijzen, helpt het platform hen verder en zodoende bestaat deze omgeving enkel op basis van behoeften van ouders.

Kennisdeling

Met die vele behoeften van ouders verzamelt Ouderpeilpunt waardevolle input. Dit kan dienen als inspiratie- en marktonderzoeksbron waar inzichten uit het platform als vertrekpunt wordt genomen voor innovatie en productontwikkeling binnen jeugdzorg en onderwijs. Hierin werkt het platform met meerdere partners samen, waaronder TNO.

Toekomst

Ouderpeilpunt is met haar fundament toe aan een nieuwe stap: het verkennen van een zelfstandige en verankerende rol in het uitdagende jeugdzorgstelsel. Daarin heeft het platform andere partners hard nodig om verder te groeien. Samen kunnen we meer ouders bereiken en meer impact realiseren bij deze doelgroep. Zo vergroten we samen de zelfredzaamheid en participatie van ouders. Loop je met ons mee? Wij gaan graag met je in gesprek.

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen?

Neem contact op met Ingrid Schaap